Rok 2021 będzie szczególnym rokiem premier. Pandemia koronawirusa sprawiła, że część z nich przeniesiono z poprzedniego roku. Czy czekają nas premiery aut dostawczych w wersji hybrydowej?
Dbanie o środowisko jest aktualnie czynnikiem, który napędza zmiany w świecie motoryzacji. Widać to szczególnie po wzroście dostępności i popularności pojazdów elektrycznych, choć nie brakuje także tak zwanych hybryd, które najczęściej łączą zasilanie przez prąd z napędem spalinowym. Od lat transport lądowy stanowi jedno z najważniejszych źródeł zanieczyszczeń – nie dziwi zatem coraz większy wybór pojazdów dostawczych z silnikami tego rodzaju.
Choć rok 2021 nie będzie obfitować w szczególnie dużą liczbę premier hybrydowych „dostawczaków”, możemy spodziewać się kilku interesujących propozycji ze sporym potencjałem.
Pierwszym producentem oferującym samochody dostawcze w wersji hybrydowej został Ford. Amerykański gigant zapewnił swoim klientom wybór spośród dwóch wariantów modelu Transit: wersja Custom z napędem Plug-In Hybrid i technologią PHEV oraz Custom mHEV, czyli „miękka hybryda”. Propozycja Forda cechuje się dużą dynamiką oraz komfortem jazdy. Zastosowany tu silnik spalinowy nie napędza kół – podczas jazdy za ruch samochodu bezpośrednio odpowiada silnik elektryczny. Jednostka spalinowa może jednocześnie wytwarzać prąd do zasilania silnika oraz ładować baterie i zasilać generator elektryczny. Za rozwiązaniami Forda podążyły także inne marki, wiedząc, że wzrost zainteresowania samochodami dostawczymi w wersji hybrydowej to jedynie kwestia czasu.
Na razie nie znamy konkretnej daty premiery ani szczegółów dotyczących pojazdu, jednak to już prawie pewne – samochód dostawczy Volkswagena doczeka się w 2021 roku wariantu z napędem hybrydowym. Od jakiegoś czasu seria Transporter wprowadza pewne zmiany, które uwzględniają nowe normy emisji spalin. Zaplanowana na ten rok kolejna generacja modelu to kolejny krok w tym kierunku. Niemiecki producent będzie sprzedawać najnowszą edycję serii T także w wersji PHEV. Pojazd prawdopodobnie będzie wykorzystywać 1,4-litrowy silnik spalinowy ze wsparciem napędu elektrycznego.
LEVC to firma z angielskiego Coventry, znana przede wszystkim z produkcji elektrycznych taksówek poruszających się po ulicach Londynu. Charakterystyczne, czarne pojazdy, które łączą klasyczną stylistykę z nowoczesnymi rozwiązaniami, nie są jednak jedynym elementem oferty tej marki. W 2020 roku do samochodów sprzedawanych przez LEVC dołączył elektryczny „dostawczak” VN5. Niedawno na brytyjski rynek trafiła hybrydowa wersja, która łączy 1,5-litrowy silnik spalinowy od Volvo z elektrycznym napędem tylnej osi. Wykorzystanie samego zasilania elektrycznego pozwala na osiągnięcie 93 km zasięgu, dając wynik 484 km w połączeniu z układem spalinowym.
W 2021 LEVC planuje udostępnienie hybrydowego VN5 także w wersji przeznaczonej do sprzedaży w krajach europejskich, wyposażonej w kierownicę po lewej stronie. Producent zamierza wprowadzić swoją ofertę w różnych państwach Europy – jednym z nich będzie Polska. Na razie jednak brytyjska marka nie udostępniła konkretnych informacji na temat oferty.
Nowością w wersji hybrydowej będzie też Ford F-150. Na co możemy liczyć w przypadku tego modelu? 3,5-litrowy silnik PowerBoost Full Hybrid V6 zapewnia aż 430 KM mocy oraz moment obrotowy wynoszący 773 Nm. Takie parametry umożliwiają osiągnięcie 961 kg maksymalnej ładowności i 5 760 kg uciągu. Kolejna generacja ukazuje nowe, ciekawe oblicze popularnego modelu.
Ford pokazał konkurencji, że warto proponować klientom nowoczesne rozwiązania. Samochody dostawcze w wersji hybrydowej będą niedługo koniecznymi rozwiązaniami dla firm zajmujących się przewozem na obszarach niskoemisyjnych, a tych przecież stale przybywa – zgodnie z założeniem osiągnięcia neutralności emisyjnej. Zakłada się, że ma to nastąpić do połowy XXI wieku.
Francuski koncern PSA planuje kilka premier samochodów dostawczych w roku 2021. Czego możemy się spodziewać od marek Citroën, Peugeot i Opel? Mimo że rozpoczynający się rok ma być okresem wielu premier, nie znajdzie się wśród nich miejsce na samochody dostawcze w wersji hybrydowej. PSA za to proponuje swoim klientom kilka dostawczaków w wersji elektrycznej.
(Photo by Scott Olson/Getty Images)